fredag 11. desember 2009

Oppskrift på ballerinatøfler

Det har vært noen som har etterlyst oppskrift på tøflene mine, så her kommer den =)


Du trenger:

Garn som tover. Jeg har brukt Fritidsgarn. Her kan du egentlig velge litt, bare pass på at du tilpasser maskeantallet så tøffelen ikke blir for stor/liten.

Jeg har brukt 2 nøster på størrelse 37, men over det må du nok opp i tre nøster.

Heklenål: 6 mm



Forkortelser:

Lm – luftmaske

Fm – fastmaske

Kjm – kjedemaske

M - maske



Slik gjør du:

Tøffelen er heklet i spiral, så det er ingen avslutning på omgangene.

Hekle 2 lm og hekle så 5 fm i første lm.

Hekle 2 fm i hver m – 10 m

Hekle 2 fm i første m, så 1 m i den neste m – 15 m

Hekle 2 fm i første m, så 1 m i de neste 2 m20 m

Hekle 2 fm i første m, så 1 m i den neste 3 m25 m

Hekle 2 fm i første m, så 1 m i den neste 4 m30 m

Hekle 2 fm i første m, så 1 m i den neste 5 m35 m

Hekle så 1 m i hver m de neste 11 omgangene. Avslutt med 1 kjm i neste m.

Snu så og hekle 1 fm i hver av de neste 28 m, snu

Fortsett slik til du har heklet tøffelen nesten så lang som du vil ha den. (Husk å hekle de ganske mye større enn foten, de skal jo toves!)

Da gjør du slik:

En fm i hver av de neste 13 m, 1 kjm i hver av de neste to m, så 1 fm i hver av de neste 13 m.

På denne måten får du en litt avrundet hæl. Om du ønsker å gjøre den enda mer avrundet begynner du med disse omgangene tidligere.

Klipp av tråden, men pass på å ha nok til å sy den sammen bak med.


Lag en tøffel til!

Når jeg tover disse har jeg de på 40 graders vanlig vask, normal tid. Her må du nesten prøve deg litt fram for å få til den størrelsen du vil ha. Det er ofte forskjell på vaskemaskiner…


Tøflene mine pynter jeg med litt forskjellig, her er det bare fantasien som setter grenser.


Mønsteret har jeg laget selv og ønsker ikke at skal bli brukt til masseproduksjon for salg, men til venner og kjente må du bare lage så mange du vil!

5 kommentarer:

Bodil sa...

Hurra! :) Tusen takk, denne har jeg venta lenge på!! :) Så fint at jeg har massevis av fritidsgarn liggende! :)

God helg til deg!

Kaur sa...

Disse skal jeg jammen prøve å lage!
Minsten mangler tøffler i barnehagen :-)

Bodil sa...

Forresten - hvor mye garn trenger jeg til et par? Har så utrolig mye rester av Fritidsgarn, hadde vært fint å fått brukt opp noe av det! ;)

Smått og Stort sa...

Nå er jeg ferdig med tøflene! Er strålende fornøyd- håper det er ok at jeg linket til din blogg med oppskriften...
Klem fra Sissel

Maria sa...

Så flott at jeg kom over den her. Men nå står jeg fast vettdu,når du skriver hekle så langt du vil,men husk at den skal toves. Hvor mye lengre enn foten min skal jeg hekle?