fredag 17. desember 2010

Staffvotter - Med mønster!

Jeg har jo laga mønster på Stafflua tidligere i høst, og har tenkt lenge på å lage mønster på votter som matcher. Nå er de endelig klare, så her kommer mønster!
Dette mønsteret er som de andre jeg har laget ment til personlig bruk og skal ikke selges. Veldedighet i form av å gi bort er greit!

Garn: 100g Nepal eller et annet garn med strikkefasthet 17 masker på 10 cm

Pinner: 5,5mm


Legg opp 28 masker på pinne 5,5 og strikk ribb 2 rett 2 vrang 15 omganger.

Strikk en omgang rett mens du øker til 32 masker.

Strikk neste omgang slik:

1 rett, 1 vrang, 1 rett, 1 vrang, 8 rett, 1 vrang, 1 rett, 1 vrang, 1 rett – dette strikkes på pinne 1. På de neste to pinnene strikkes det 8 rett på hver.

Nå har du hele mønsteret på en pinne, noe som gjør det lettere å følge med.

Neste omgang strikkes slik:

1 vrang, 1 rett, 1 vrang, 1 rett, 8 rett, 1 rett, 1 vrang, 1 rett, 1 vrang.

Det strikker altså perlestrikk over de fire første og siste maskene på pinne 1 og flette i midten slik som på lua.

Når du har strikka 4 omganger mønster strikkes en fletteomgang slik:

Perlestrikk over de fire første maskene, sett 4 masker på en flettepinne foran arbeidet, strikk de fire neste maskene, strikk så de fire maskene fra flettepinnen, og avslutt med 4 masker perlestrikk.

Etter dette strikkes det 8 omganger mellom hver flette.

Husk tommel!

Når du har 13 omganger med glattstrikk fra ribben inni hånden strikker du slik over de rette maskene:

Høyre hånd: 2 rett, sett 6 masker på en nål eller en restetråd, legg opp 6 nye masker og strikk videre.

Venstre hånd: 8 rett, sett 6 masker på en nål eller en restetråd, legg opp 6 masker og strikk videre.

Når du har strikka 5 fletteomganger, eller så lang du vil ha votten felles det slik:

Pinne 1: 1 rett, 2 rett sammen, følg mønsteret til tre masker gjenstår, 2 vridd rett sammen, 1 rett.

Pinne 2: 1 rett, 2 rett sammen, 4 rett

Pinne 3: 4 rett, 2 vridd rett sammen, 1 rett

Fortsett slik til du har 8 masker igjen, dra tråden igjennom og fest godt.

Tommel:

Plukk opp maskene du satte på nål eller en restetråd. Plukk opp 6 masker bak og 1 i hver side slik at du har 14 masker. Strikk rett til tommelen er lang nok. Jeg strikker 13 omganger før felling.

Fell slik:

2 rett sammen ut omgangen

Dra tråden gjennom og fest godt.


Mønsteret har jeg laget selv og ønsker ikke at skal bli brukt til masseproduksjon for salg, men til venner og kjente må du bare lage så mange du vil!

16 kommentarer:

Siren sa...

Vet du, den lua er den fineste lua jeg vet for øyeblikket! Er så misunnelige på alle de som har fått laget denne. Og vottene er just like fine! Så gøy å kunne ha et sett! Fantastisk av deg å legge ut disse oppskriftene:)

Linda sa...

Nydelige votter, du er jammen flink! Og snill, ikke minst, som deler oppskriften!

Anne sa...

Så snill du er som deler mønstrene dine med alle oss! Luen og vottene i dette settet er bare helt utrolig nydelig.

Magiske pinnar sa...

Så utruleg fine vottar! Desse skal jammen rett på pinnane med ein gong. Ei venninne ønskjer seg vottar til jul og desse er heilt perfekte!

Tusen takk for at du lagar og deler oppskrift. :-)

lena sa...

Tusen takk for nok ett herlig mønster!!! Flotte votter, akkurat som lua:)

Nutte sa...

Knallfine! De må jeg lage en gang :D Flink du er! Lua står også "må lage" lista mi :)

Lise sa...

Å så snill du er som deler mønster! Vottene er kjempelekre, og matcher lua perfekt! Må se om jeg har noe garn liggende så jeg kan prøve meg på et par med en gang. Igjen tusen takk!

Ruth sa...

Disse skal jeg strikke - snart og. Skikkelig fine var de. Det er lua også -og skal jeg strikke votter så må jeg strikke lue også. Det er både sne og kaldt her så nå trengs det sånne plagg.

Tusen takk for mønsteret. Du er en knupp.

mimouna sa...

Fine votter, kjekt at de matcher luen. Du er flink som lager oppskrift og snill som deler! :o)

Hege sa...

Kjempefine votter, disse skal jeg prøve å lage. Tusen takk for at du deler mønster :-)

Pysselfarmor sa...

Tack för mönstret! De är så fina.

Annelive sa...

Flotte votter og takk for at du deler med oss andre.
Annelive

Yvonne Karine sa...

Tusen takk:-) disse skal jeg lage. Yvonne

Silkesauen sa...

Hjarteleg takk for deling av mønster! No har eg laga mine, med eigen vri!

PS: Ein detalj: Det skal vel vere 5 rette (og ikkje 4) på Pinne 2 og 3 av fellinga?

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Har strikket Staff-vottene til datteren min, ble utrolig fine og gode! Strikke-oppskriften er veldig bra skrevet! Takk for at du deler dette mønsteret med oss.

Kimberly sa...

Tusen takk for at du delte oppskriften.
Vottene er utrolig fine og så lette å strikke for en som ikke har strikket siden ungdomskolen hehe.
Startet med en vott i dag og ble se revet med at jeg ble ferdig med den.
Denne skal jeg jammen strikke flere av til mine kjente og kjære! :-)

Tusen takk!