søndag 7. juni 2009

Oppskrift på sminkepung

Det var noen som etterlyste mønster på denne pungen/mappa/saken jeg blogget for noen dager siden. Den er veldig enkel å lage, og du bestemmer selv hvor stor den skal være uten at det er noe vanskeligere av den grunn!
Så her kommer det en oppskrift:


Garn: Jeg har brukt bomullsport fra Gjestal. Dette er mitt favorittgarn til sånne prosjekter fordi det er litt hold i det så det blir litt stivere enn om du bruker et garn som ikke er mercericert. Her er det likevel ikke jeg som bestemmer, du bruker det garnet du liker best =)

Heklenål: Jeg brukte nr. 3, du bruker den som passer til garnet. Pass på at du ikke bruker for stor nål, da blir det lett litt store hull og små ting kan falle ut.

Legg opp dobbelt så mange luftmasker som du ønsker størrelse på mappa. Jeg la opp sånn at den ble ca 40 cm lang. Sett disse sammen til en ring med en kjedemaske. Pass på at du ikke vrir lmrekka når du setter den sammen. Hekle så 1 fastmaske i hver maske rundt. Så fortsetter du bare videre rundt i spiral til du har fått den størrelsen du ønsker. Avslutt med en kjedemaske og dra tråden igjennom.
Nå er det på tide å sy igjen bunnen. Er du lur har du laget en ekstra lang tråd i begynnelsen av luftmaskeraden, da slipper du unna litt trådfesting =)
Hvordan du syr den sammen er opp til deg, men da jeg laget den strammet jeg tråden godt sånn at mappa får litt form i bunnen, altså litt buede hjørner.
Fest alle tråder.

Sy i passe lang glidelås. Her sydde jeg det meste på maskin, men det er litt kronglete, så det ene "hjørnet" måtte jeg sy for hånd. Her gjør du som du vil!

Pynt den som du føler for, jeg valgte et froskesymerke som jeg falt for på Stoff & Stil =)

Voila, du har nettopp laget en fancy mappeting å ha det du vil i!


Her er en jeg laget til søsteren min for en stund siden med heklede blomster på.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Flott heklepung(er)... :O)
Snilt av deg å dele oppskriften med oss adre bloggere... ;O)

Bomullsport er mitt favoritt bomullsgarn også,ettopp fordi det blir så fast det man hekler. Akkurat nå holder jeg på med en veske i nettopp dette garnet!

Ha en fin kveld!

Om meg: sa...

Kjempefin! Godt mulig at jeg prøver meg på denne!

marit sa...

Kjempefine!
Det går an å hekle bunnen sammen også...(jeg er ikke så god venn med synåla akkurat...)